Chris, wat er ook is!

Robert Mazier over Chris-campagne ’13 Reasons Why’

Het mag duidelijk zijn dat wij de populariteit van de serie ’13 Reasons Why’ onder tieners en jongeren aangrijpen om het belang van goede zorg voor tieners en  jongeren nog eens te onderstrepen. En hoewel wij het kijken van de serie voor jongeren onder de 16 niet aanraden, kwamen onze trainers van Chris en Voorkom! zelfs in groep 8 al kinderen tegen die de serie al hadden gezien.

De gesprekken die volgden, logen er niet om. Veel van de weerbarstige tienerthema’s die langskomen in de serie worden herkend door tieners in Nederland. Maar ook de worstelingen, de gevoelens van onzekerheid en soms van hopeloosheid. Dat merken we ook in de chat. Daarom geven wij jeugdleiders en opvoeders inzicht in de serie en geven wij tips hoe je om kunt gaan met deze thema’s en gesprekken kunt aangaan.

God?
Wat echter opvalt aan de serie is dat de hele serie gaat over relaties tussen mensen onderling. God is de grote ontbrekende schakel. Het is in de serie een continue zoektocht naar een balans tussen wie je zelf bent ten opzichte van de anderen. Je waarde lijkt daarmee alleen ontleend te worden aan het feit of je voldoende waarde hebt voor de mensen om je heen. En wanneer het dan niet goed gaat, zie je de eenzaamheid en hopeloosheid toenemen. Hoewel het herkenbaar is, is het niet het hele verhaal.

Geloofskracht
Wij geloven dat God iedereen waardevol gemaakt heeft en dat Hij mensen heeft bedoeld om te leven voor en met Hem. Je waarde ontleen je aan wat God in jou heeft gegeven als cadeau voor de mensen om je heen, als cadeau en talent voor deze wereld. Je bent een rentmeester van dat ontvangen cadeau, een rentmeester van jezelf.
En als tieners en jongeren lijden aan negatieve gevoelens, als ze hun eigenwaarde kwijt lijken te zijn, dan mag je ze laten weten dat God door Jezus, laat zien dat Hij weet wat lijden is. Sterker nog, het geloof in God kan troost bieden en hoop en herstel geven. God biedt in Jezus een adres voor hun zorgen en tekortkomingen. Jezus zegt in het boek Mattheüs (hoofdstuk 11, vers 28): “Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.

Het is voor opvoeders en begeleiders van jongeren van belang om open te blijven staan voor het gesprek met jongeren en op zoek te gaan naar nieuwe hoop. Dat vraagt om een open, niet veroordelende houding. Luisteren en doorvragen. Maar er is meer! Wij kunnen bidden voor en met jongeren om via het gebed God om hulp te vragen, alle zorgen bij God neer te leggen.

Worsteling
Geloven betekent dus niet dat er geen tegenslagen meer zijn. Geloven betekent ook niet dat je altijd alles zeker weet. Geloven is vertrouwen op God. Geloven is vertrouwen dat je kan vallen, maar nooit uit Gods hand. En dat geeft soms best worstelingen. Zeker wanneer datgene wat tieners en jongeren in het leven meemaken op gespannen voet komt te staan met datgene wat ze geloven of altijd geloofd hebben. Het boek van de Psalmen geeft meerdere voorbeelden van worstelingen met God. De dubbelpsalmen 42 en 43 zijn hier een voorbeeld van. Maar ook Psalm 130 is een Psalm vanuit de diepte, van verlangen en uitzien naar God.

Ons gebed
Ons gebed is dat God  tieners en volwassenen de moed geeft om het leven voluit aan te gaan.  Dat iedereen met negatieve of neerslachtige gevoelens contact zoekt met elkaar en met God. Dat zij zich geliefd mogen weten. Dat mensen om hen heen de tijd nemen en de moed hebben om hen te bemoedigen. Dat wij hier als werkers in Zijn koninkrijk handen en voeten aan mogen geven. En ons gebed is dat God alle wonden heelt.

In de serie besluit Clay Jensen aan het einde dat het anders moet. Clay heeft gezien dat een aaneenschakeling van kleine en grote dingen hebben geleid tot de situatie van Hannah. Of je gelooft of niet: deze les is voor ons allemaal. Dat we elkaar laten merken dat we waardevol en de moeite waard zijn.

Robert Mazier
Directeur Chris en Voorkom!

 

19

Laat een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading...