Chris, wat er ook is!

‘Ik vind mijzelf dan dom en raar!’

Zo! Wat een enthousiasme, het valt direct op als we het lokaal binnen komen. Leerlingen schuivend op hun stoelen, gezellig met elkaar pratend over het weekend, broers en zussen, voetbaluitslagen… De spontaniteit en onbevangenheid spat ervan af!

We starten vandaag met de LEV2Go training. Als we met z’n tweeën voor de klas staan worden we eens goed bekeken. Wat komen jullie eigenlijk doen? En waarom? Wij weten zelf ook wel hoe het leven werkt hoor.

Na een korte introductie over het werk van Chris en Voorkom! en onze anonieme chat waar we met jongeren in gesprek gaan, beginnen we met het eerste thema.

We starten bij de leerling zelf. Wie ben jij? Welke rol heb jij in de groep? Er wordt toegewerkt naar een veilige sfeer in de klas. Een sfeer waar we van alles aan elkaar kunnen vertellen, met respect voor elkaar. Zo werken we toe naar een gezond zelfbeeld.

Bij het gesprek over hoe het zelfbeeld ontstaat is het kraken van de hersenen bijna te horen. Stilte in de klas… Dan volgt er herkenning; een leerling steekt zijn hand op en zegt: ‘Hier had ik ook altijd last van. Vroeger, toen ik nog bij mijn vader woonde en wij altijd ruzie hadden. Ik vind het nog steeds niet leuk om naar mijn vader te gaan. De week ervoor ben ik altijd helemaal van slag! Leren lukt niet, ik ben chagrijnig en voel me helemaal niet fijn… Ik vind mijzelf dan dom en raar!’

Een zelfbeeld ontstaat door het gevoel dat ontstaat na reacties van anderen. De ruzies zorgen bij deze leerling ervoor dat hij zich dom voelt. Dat heeft invloed op zijn prestaties op school, de omgang met zijn vrienden, enzovoort.

Deze leerling vindt zichzelf dom en stom. De vraag aan de klas is hoe zij ervoor kunnen zorgen dat deze leerling een positief zelfbeeld heeft. Dan komen ze los: ‘complimentjes geven, aardig zijn, samen leuke dingen doen, niet gelijk oordelen..’

Voor ons een bewijs dat deze klas het heeft begrepen. Dom?! Helemaal niet! Iedereen mag er zijn en jij bent een schakel voor een gezond zelfbeeld van je klasgenoot!

Wat is het goed als jongeren durven praten over hun eigen situatie. Dat helpt de omgeving om zorg te dragen voor elkaar. En in de klas? Daar begrijpen ze nu in elk geval een beetje beter wie deze leerling is…

0

Laat een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading...