Chris, wat er ook is!

Digitale aanbod

Op dit moment past – tot onze spijt – het fysieke trainingsprogramma minder bij de omstandigheden en bieden wij digitale lessen aan!  Deze lessen bereiden de groep 8’ers voor op thema’s die nu al spelen of in de nabije toekomst zullen spelen. De lessen vragen van de docent weinig voorbereiding. De volgende thema’s bieden wij aan (hierbij worden een filmpje en werkblad aangeleverd):

  • Zelfbeeld
  • Mediawijsheid
  • Focus (media)
  • Risicogedrag (beschikbaar per 18 mei 2020)
  • Pesten
  • Ruzie maken

Zelfbeeld en eigenwaarde
Naam: Zelfbeeld
In deze les laten we de leerlingen nadenken over hoe zij naar zichzelf kijken. We benadrukken dat een gezond zelfbeeld inhoudt dat je zowel positieve als negatieve eigenschappen hebt. We leggen uit hoe een zelfbeeld tot stand komt en hoe dit door reacties van anderen en ervaringen wordt beïnvloed. We moedigen de leerlingen aan om met anderen in gesprek te gaan over hoe ze naar zichzelf kijken en benadrukken ten slotte dat zij van waarde zijn, ook als er negatief over hen wordt gesproken.

  • De les kan thuis of klassikaal gemaakt worden
  • Bij de les is een werkblad

Media (1)
Naam: Invloed
In de les denken de leerlingen welke invloed media gebruik op hen heeft. De vraag aan hen is of ze die invloed ook willen, of zijn er andere dingen die ze belangrijk vinden. We gaan aan de slag met deze vragen en eindigen me de challenge: Wat vind jij echt belangrijk? En hoe ga je daar vandaag of morgen extra tijd aan besteden? 

  • De les kan thuis of klassikaal gemaakt worden
  • Bij de les is een werkblad

Media- prikkels (2)
Naam: Focus
In deze les denken we met de leerlingen na waarom het zo lastig is om te focussen. Wat heb je nodig om een proefwerk of huiswerk goed te kunnen leren. In deze vlog ervaren jongeren hoe lastig focussen is al er teveel prikkels zijn. Ze moeten hun hersenen een handje helpen, maar hoe doe je dat als al die prikkels zo leuk zijn? We gaan aan de slag met de 25/5 methode.

  • De les kan thuis of klassikaal gemaakt worden
  • Bij de les is een werkblad

Pestaanpak (1)
Naam: Samen sta je sterk
In deze les laten we de leerlingen nadenken hoe zij als groep samen sterk kunt staan. Eerst denken ze na over de sfeer op school en of daar ook gepest wordt. Omdat de leerlingen nu vooral online contact hebben, denken ze na welke drie dingen zij graag willen zien in de WhatsAppgroep van de klas (What’s well) en wat zij niet vinden kunnen (What’s niet).
Ook krijgen de leerlingen verschillende tips om de sfeer in de WhatsApp groep goed te houden.

  • De les kan thuis of klassikaal gemaakt worden
  • Bij de les is een werkblad

Risicogedrag en middelengebruik
Naam: Risiscogedrag
In deze les denken laten we de leerlingen nadenken over risicogedrag. Wat is risico nemen? De klas wordt uitgedaagd om in een werkvorm een doel te bereiken. En te ervaren wat obstakels/risico’s zijn. In een quiz worden ze getest op ‘kennis’.

  • De les alleen klassikaal gemaakt worden
  • Bij de les is een werkblad

Pestaanpak (2)
Naam: Ruzie maken
In de les denken de leerlingen na hoe een ruzie kan ontstaan en wat een goede manier is om te reageren. Ook denken ze na over de vraag hoe ze met ruzies omgaan. Vermijden ze ruzies het liefst, of vinden ze het geen probleem om een ruzie aan te gaan? Om de leerlingen te stimuleren op een goede manier ruzie te maken, sluiten we de les af met een challenge.

  • De les kan thuis of klassikaal gemaakt worden
  • Bij de les is een werkblad

Meer informatie of aanvragen van digitale lessen mail naar planningpo@chrisvoorkom.nl


Loading...