Chris, wat er ook is!

10 tips over dagritme en tieners in de coronatijd

Vorige week werd afgekondigd dat alle scholen dicht gingen. Dit om de verspreiding van het coronavirus te beperken. Veel jongeren zullen een dansje voor de televisie gedaan hebben. Want drie weken niet naar school leek te betekenen: non-stop netflixen, gamen en uren op Instagram scrollen. En eindelijk tijd voor een nieuw ritme: laat naar bed en laat uit bed. Nu alle offline sociale activiteiten vervallen en het schoolwerk thuis gemaakt wordt, blijft er veel tijd over. Wat zo leuk lijkt, is niet makkelijk leuk te houden. Een ontbrekende dagelijkse routine is in het begin ontspannend, maar vraagt uiteindelijk weer inspanning. Hoe hou je het gezellig? Alles laten waaien of juist strakke regels?

Ritme is essentieel voor onze mentale gezondheid. Weten waar je aan toe bent, zorgt voor een gevoel van veiligheid. En een gevoel van veiligheid is een positief gevoel. En een positief gevoel werkt weer mee aan een positieve sfeer. Het is goed om te bedenken wat jullie ritme wordt als gezin, en dat kun je samen als gezin (met tieners) bespreken.  Het is sowieso goed om met het hele gezin een dagschema maken, waar iedereen zich aan houdt. Het hebben van een structuur geeft rust in het hoofd en uiteindelijk ook rust in het gezin.

Wat zijn belangrijke dingen om mee rekening te houden bij het maken van het dagschema of de weekplanning?

  1. Geef ruimte in het plan aan tijd voor huiswerk en aan tijd voor ontspannende activiteiten. Huiswerktijden worden meestal door de school ingedeeld, de verdere invulling van de dag kun je samen met het gezin bespreken. Er zijn nogal wat uitdagingen in deze tijd. Social-media (en gamen) zijn onbeperkt aanwezig en vragen onwillekeurig veel aandacht.
  2. Maak goede afspraken over een tijdslimiet. Heb je een verslavingsgevoelige zoon, dan is het belangrijk om nu de gametijden consequent te houden. Heb je een dochter die tot één uur in de nacht aan het videobellen is, mag je daar best een stokje voor steken. Het helpt als iedereen in de ochtend op tijd uit bed is en aangekleed en fris aan zijn schoolwerk kan beginnen.
  3. Plan naast schoolwerk ook andere activiteiten. Zet ook klusjes, dus samen zorgen voor het huis waar je in leeft, op het schema. Het ‘afwerken’ van een schema maakt ook dat een tiener zich nuttig voelt. Het zorgt voor een goed gevoel. Het creëert ook duidelijkheid over de momenten waarop de telefoon en PlayStation tevoorschijn gehaald mogen worden.
  4. Iedereen heeft naast sociaal contact ook privacy nodig. Zeker voor de jongeren zijn contacten met leeftijdsgenoten erg belangrijk. Het is fijn als ze een eigen plekje hebben en de ruimte om het contact op te zoeken met vrienden. Dat is wellicht op een andere manier (nog meer online) en meer dan anders. Wees daar soepel in.
  5. Daarnaast is het ook prettig om in het weekend het ritme (voor zover dat kan) los te laten. De tiener ervaart dan: dit zijn twee andere dagen, ik ben echt vrij en er is tijd voor laat naar bed gaan, uitslapen en vrijetijdsactiviteiten
  6. Wees niet te krampachtig in het behalen van (school)resultaten. Bedenk dat alle jongeren en hun ouders in het zelfde schuitje zitten. Maak in deze periode dus geen regels om de regels. Komt het een keer niet uit met schoolwerk? Is het tussendoor tijd voor chips? Moet er een extra potje Playstation gespeeld worden? Doe het! Relatie gaat altijd boven de regels.
  7. Boven regels, schoolwerk en werk is dit een bijzondere tijd. Een tijd van crisis. Misschien juist ook wel in het gezin, wanneer er dicht op elkaar geleefd wordt. Belangrijker dan regels, is de sfeer. We weten nog niet hoe lang de crisis gaat duren, maar zeker is dat we minimaal een paar weken dicht op elkaar zullen leven.
  8. Wees overigens niet bang zijn voor botsingen met jullie zonen of dochters, dit vindt pedagoog Micha de Winter. Hij pleit juist expliciet voor meer strijd in de opvoeding. ‘Kinderen hebben weerstand nodig.’ De Utrechtse hoogleraar maatschappelijke opvoedvraagstukken probeert met zijn onderzoek en zijn boek ‘Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding’ al jaren onze kijk op opvoeding en onderwijs te veranderen. Gezamenlijkheid en prettig samenleven zouden daarin wat hem betreft voorop moeten staat. ‘Door ons te realiseren dat ook opvoeden per definitie een conflict is en door de strijd met onze kinderen niet te schuwen. De belangen van opvoeders en kinderen zijn in zichzelf al conflicterend. Lang niet alle kinderen zijn geïnteresseerd in gezond eten, bijvoorbeeld. Een kind denkt vooral op de korte termijn. Het wil gewoon nu iets wat het wél lekker vindt. Als opvoeder overzie je de langere termijn: die groenten zorgen voor een gezond lichaam. Ouders die niet de strijd aangaan over die gevarieerde maaltijd, doen dus eigenlijk aan pedagogische verwaarlozing.’
  9. Geef steun sturing en inspiratie. Dit is wat Jelle Jolles als advies geeft aan ouders en leerkrachten. Jongeren hebben, in deze tijd, onze hulp nodig, maar ook kaders (lees grenzen) en bovenal plezier bij de activiteiten die ze doen. Het brein slaat meer op als iets leuk is of nieuw. Met name in de tienertijd is het belangrijk om afspraken gezamenlijk te maken en tot tevredenheid van alle partijen. Die van de ouder en die van de tiener.
  10. Evalueer na een week de afspraken die je hebt gemaakt. Waarschijnlijk heeft na een week iedereen de voordelen en de nadelen gemerkt. Wees eerlijk, accepteer de opmerkingen van de ander. En geef op een positieve manier gevolg aan de evaluatiepunten.

Opvoeden is topsport. Intensief, een kwestie van lange adem en wilskracht.

5

Laat een reactie achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading...